Monday, August 22, 2011

masjid negara


Suka-duka bina Istana Negara

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my


PEEMBINAAN Istana Negara di Jalan Duta Kuala Lumpur hampir 95 peratus siap

PENGALAMAN permohonan untuk mendapatkan pinjaman ditolak sebuah bank terkemuka adalah antara perkara yang tidak dapat dilupakan oleh Pengarah Projek Kompleks Istana Negara yang baru, Md. Nizam Md. Sheriff.

Beliau yang juga salah seorang pengarah Maya Maju (M) Sdn. Bhd., kontraktor utama bagi membina kompleks berkenaan memberitahu, alasan yang diberikan pegawai bank terbabit ialah mereka tidak yakin syarikat bumiputera mampu membangunkan projek sebesar ini.

''Pegawai berkenaan juga memberikan alasan syarikat kami tidak berpengalaman dalam membina kompleks istana sebelum ini.

''Bagaimana bank berkenaan boleh memberikan alasan seperti ini sedangkan kita semua tahu tiada mana-mana syarikat pun termasuk bukan bumiputera yang pernah membina kompleks istana sebesar ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberi taklimat kepada wartawan dan jurugambar Utusan Malaysia mengenai kerja-kerja akhir menyiapkan kompleks berkenaan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kompleks di kawasan seluas 96.52 hektar di atas bukit berhampiran Jalan Duta, Kuala Lumpur mula dibina pada 2007 dan dijangka diserahkan kepada kerajaan pada awal September ini.

Selain kerenah bank, jelasnya, syarikat itu turut menjadi mangsa fitnah pihak tertentu termasuk parti pembangkang yang tidak yakin dengan kemampuan syarikat bumiputera.

''Bagi mereka kontraktor Melayu adalah kroni parti politik tertentu dan wajib dihapuskan walaupun ini bermakna mereka perlu menggagalkan projek yang bakal memartabatkan institusi Raja-Raja Melayu," ujarnya.

Mengikut sejarah, Istana Negara sekarang yang berada di Bukit Petaling adalah sebuah vila milik seorang jutawan Cina bernama Chan Wing yang dibina pada 1928.

Selepas penaklukan Jepun, ia menjadi istana Sultan Selangor sehingga 1957 apabila kerajaan pusat mengambilnya untuk dijadikan Istana Negara.

Dalam pada itu, pihak pembangkang turut menabur tohmahan kononnya Maya Maju hanyalah proksi 'tauke' tertentu sedangkan syarikat yang dirujuk mereka adalah syarikat lain yang mempunyai nama hampir sama.

Ketika projek itu telah 75 peratus siap pada Jun tahun lalu, sekali lagi tohmahan dibuat oleh sebuah akhbar berbahasa Inggeris kononnya pekerja asing dilayan dengan teruk dan ada yang dikatakan tidak menerima gaji bagi tempoh tiga bulan.

''Sebaik-baik laporan ini disiarkan, kami terus menjalankan siasatan bersama Kementerian Sumber Manusia, Kedutaan Indonesia dan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB). Ternyata ia tidak benar.

''Jika tidak bayar gaji, sudah tentu pekerja asing ini akan berpiket atau mogok. Tetapi, ia tidak berlaku dan kerja-kerja terus berjalan lancar sehingga projek disiapkan," katanya.

Tambah Md. Nizam, segala cabaran yang dihadapi itu tidak mematahkan semangatnya dan kakitangan untuk membuktikan bahawa syarikat bumiputera mampu melaksana projek sebesar itu.

''Saya masih ingat lagi segala susah payah apabila terpaksa memanjat bukit dan meredah kawasan hutan ketika mula-mula meninjau tapak projek ini. Apabila sudah siap, segala kesusahan ini dirasa cukup berbaloi,'' ujarnya.

Sementara itu, beliau turut meluahkan perasaan terkilan kerana masih kedengaran suara-suara sumbang yang diluahkan seorang wakil rakyat dari negeri kelahirannya iaitu Kedah yang cuba menidakkan kejayaan syarikat itu menyiapkan projek berkenaan.

Antara tuduhan yang dibuat adalah hiasan dalaman kompleks itu mempunyai unsur-unsur ala-Eropah atau Hollywood.

Pada Mac lalu, Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar mendakwa beliau mendapat maklumat bahawa reka bentuk dalaman istana itu diubah daripada konsep Raja-Raja Melayu kepada konsep raja Eropah.

''Cuba anda lihat sendiri adakah istana ini memaparkan ciri-ciri Eropah," soal Md. Nizam kepada wartawan Utusan Malaysia yang hakikatnya dakwaan itu jelas tidak benar.

Semalam, Mingguan Malaysia telah menyiarkan gambar-gambar yang membuktikan hiasan dalaman dan seni bina luaran kompleks berkenaan adalah berasaskan ciri-ciri tradisional Melayu dan Islam.

''Biarlah mereka terus membuat fitnah kerana saya yakin satu hari nanti rakyat akan sedar hakikat yang sebenar sama seperti projek Putrajaya dan Jambatan Pulau Pinang sebelum ini,'' ujar beliau.

Walaupun telah mengalami pelbagai pengalaman pahit, Md. Nizam mengakui terdapat juga kenangan manis sepanjang beliau terlibat dengan projek berkenaan.

Antaranya, sifat mesra rakyat yang ditunjukkan oleh Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail yang diberi tanggungjawab oleh Majlis Raja-Raja untuk memantau projek berkenaan.

''Banyak idea bernas yang telah disumbangkan baginda bagi menambah baik projek ini. Baginda juga sanggup mengetepikan protokol untuk sama-sama turun ke tapak projek secara kerap bagi memastikan kompleks ini disiapkan dengan sebaik-baik mungkin.

''Ini bersesuaian dengan kedudukan Istana Negara sebagai lambang kedaulatan dan maruah negara kerana ia tempat bersemayam Yang di-Pertuan Agong yang menjadi tonggak perpaduan rakyat,'' katanya.

No comments:

Post a Comment