Monday, October 17, 2011

kayuh

Kayuhan malam jelajah bandar raya




Ahli kumpulan RMDMTB memulakan aktiviti berbasikal malam di Jalan Kempas Baru, Johor Bahru. - S2/Nasirruddin Yazid


Aktiviti berbasikal pada waktu malam kini sudah menjadi trend pelbagai lapisan masyarakat di negara ini.
Tanpa mengira latar belakang, usia mahupun jantina, sukan ini semakin mendapat tempat di hati generasi muda yang dahagakan aktiviti riadah khususnya pada waktu malam.
Wartawan S2 baru-baru ini berpeluang mengikuti pengalaman berbasikal pada waktu malam bersama sebuah kumpulan yang dikenali sebagai RMDMTB dari Johor Bahru.
Bersama 20 anggota kumpulan tersebut, kami memulakan kayuhan bermula dari salah sebuah rumah ahli kelab itu di Jalan Kempas Baru pada pukul 9.30 malam.
Kayuhan kami menuju ke Jalan Datin Halimah dan beberapa laluan lain dengan sasaran Taman Seri Lanang di bandar raya Johor Bahru sebagai lokasi berkumpul dan berehat sebelum berpatah balik ke tempat permulaan.
Meskipun jam sudah menunjukkan pukul 12.30 malam, namun kesemua ahli yang mengikuti aktiviti itu langsung tidak menunjukkan keletihan. Sebaliknya, kami berasa segar tatkala ditiup angin malam ketika melalui Pantai Lido yang menghadap negara jiran, Singapura.
Pengasas kumpulan berkenaan, Mohd. Taib Md. Daud, 40, berkata, kegiatan berbasikal tersebut pada mulanya hanya membabitkan dirinya, adik dan anak lelakinya sejak awal tahun lalu.
"Pada mulanya kami bertiga hanya berbasikal untuk suka-suka tetapi tak sangka pula aktiviti waktu malam ini turut mendapat perhatian rakan-rakan lain.
"Selang tiga bulan berikutnya, semakin ramai yang menyertai saya bukan sahaja golongan wanita malah meliputi kaum lain seperti Cina dan India," katanya.
Mohd. Taib yang bekerja sebagai mekanik berkata, menerusi aktiviti tersebut ahlinya bukan sahaja dapat menyihatkan badan, malah dapat bertemu dengan rakan-rakan dan menambah kenalan baru dalam kalangan peminat sukan tersebut.
Kumpulan itu kini melakukan kayuhan antara dua hingga tiga jam pada setiap Selasa, Jumaat dan Ahad membabitkan perjalanan antara 30 hingga 50 kilometer.
TAJUK-TAJUK BERITA L

No comments:

Post a Comment