Tuesday, September 7, 2010

Bukit Larut

Tarikan baru di Bukit Larut

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

Banglo lama yang dibina pada zaman penjajah Inggeris yang terdapat di Bukit Larut, Taiping ini juga mampu menarik perhatian pelancong.

IPOH 6 Sept. - Kawasan peranginan Bukit Larut atau Maxwell Hill di Taiping bakal menarik lebih ramai pengunjung selepas sistem kereta kabel yang akan dibina di situ siap kelak.

Projek sistem kereta kabel itu bukanlah satu perkara baru, ia sudah bertahun-tahun dirancang tetapi tertangguh kerana bantahan daripada persatuan alam sekitar dan sebahagian penduduk yang bimbang ia akan mencemarkan alam sekitar.

Namun, kerajaan negeri baru-baru ini meluluskan projek tersebut selepas kontraktor memberi jaminan tiada pembersihan hutan dilakukan dan helikopter akan digunakan untuk mengangkut bahan-bahan binaan.

Mengikut perancangan, projek tersebut dikatakan akan menelan perbelanjaan melebihi RM65 juta dan dijangka siap dalam tempoh 10 bulan dari tarikh ia dimulakan.

Sistem kereta kabel itu akan dikendalikan oleh Taiping Cabel Car Sdn. Bhd. yang bertanggungjawab menguruskan sistem kereta kabel di Pulau Langkawi, Kedah.

Menurut Pengerusi Eksekutif Taiping Cabel Car Sdn. Bhd., Datuk Seri Talaat Hussain, sistem kereta kabel itu bakal menggunakan teknologi serta piawaian yang ketat dari Austria dan Switzerland.

''Projek ini menawarkan pakej pelancongan terbaru kepada industri pelancongan di Perak dan diharap ia dapat menarik pelancong ke Taiping.

''Apa yang penting kita harap Taiping Cable Car dapat membuatkan projek ini bersifat mesra alam," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Talaat berkata, apabila siap kelak, sistem kereta kabel sepanjang 3.5 kilometer itu akan mempunyai 46 gondola yang mampu membawa 1,000 penumpang setiap jam.

''Kita menyasarkan sebanyak 500,000 daripada 750,000 pelancong yang datang ke Taiping akan menggunakan perkhidmatan kereta kabel ini dan kita jangka tarikan terbaru ini mampu meningkatkan kedatangan pelancong ke Taiping.

''Sebelum ini kita menyediakan perkhidmatan ini di Langkawi dan didapati bilangan pelancongan meningkat dengan mendadak sehingga 200,000 hingga 300,000 dalam tempoh lima hingga enam tahun," katanya.

Dengan adanya kemudahan pengangkutan terbaru itu, tempoh perjalanan untuk sampai ke puncak Bukit Larut setinggi 1,250 cuma mengambil masa selama 11 minit berbanding 30 minit dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda yang disediakan oleh Pejabat Taman Peranginan Bukit Larut di kaki bukit.

Kewujudan tarikan baru itu juga pasti mempopularkan lagi Bukit Larut yang terkenal dengan pemandangan semulajadinya yang begitu indah dan menyamankan terutamanya melihat pemandangan bandar Taiping dari puncak bukit.

Pada masa sama, pertambahan mendadak pelancong dapat membantu memajukan tarikan-tarikan pelancongan lain yang terdapat di Bukit Larut seperti inkubator pembiakan bunga tulip serta rumah banglo dan rehat yang dibina lebih sekurun lalu di pelbagai lokasi di situ.

No comments:

Post a Comment