Thursday, September 23, 2010

Tidur Dalam Hutan

Hutan simpan Jambu Bongkok unik

Oleh IRMAN HASHIM
utusanterengganu@utusan.com.my
MARANG 22 Sept. - Tidak seperti hutan-hutan simpan yang lain, Hutan Simpan Jambu Bongkok di sini merupakan kawasan hutan rendang dengan tanah mendatar yang mudah dimasuki.

Ia mempunyai keistimewaannya tersendiri yang menjadi daya tarikan malah kedudukannya tidak jauh dari Pantai Rantau Abang dan mudah dijengah dari jalan utama turut memberikan kelebihan.

Hutan Simpan Jambu Bongkok merupakan antara tiga hutan simpan tanah rawan atau beris yang masih wujud di Semenanjung.

Ia juga menjadi 'rumah' kepada beberapa jenis pokok yang tidak mungkin ditemui di hutan simpan dan ini turut menjadi tarikan kepada hutan simpan seluas 700 hektar itu.

Walaupun spesies pokok-pokok di hutan simpan itu tidaklah berusia sehingga beratus-ratus tahun namun ia masih unik dan menarik.

Pokok-pokok rendang meredup dan angin pantai menambahkan ketenangan, menjadikannya sebagai pilihan bagi pelbagai pihak untuk mengadakan aktiviti meneroka hutan, perkhemahan dan lain-lain kegiatan rekreasi.

Selain calet, kawasan untuk berkhemah disediakan tanpa dikenakan sebarang bayaran, membolehkan mereka yang berminat untuk 'berkampung' beberapa malam di sana.

Para pengunjung juga boleh menikmati kemudahan lain seperti jambatan gantung, pondok maklumat dan lorong pejalan kaki.

Penolong Pengarah Unit Rekreasi, Jabatan Perhutanan negeri, Zailani Man berkata, Hutan Simpan Jambu Bongkok wujud dari kawasan pantai menyebabkan kawasan itu memiliki pasir halus yang subur dikenali sebagai tanah rawan atau beris.

''Di Semenanjung, hanya tinggal tiga hutan simpan tanah rawan atau beris ini iaitu Hutan Simpan Mencali, Rompin, Johor; Hutan Simpan Segari Melintang, Perak dan Hutan Jambu Bongkok di sini.

''Ini kerana kebanyakan kawasan tanah beris sebelum ini telah diterokai dan dibuka untuk pelbagai aktiviti ekoran tanahnya yang subur," katanya,

Beliau memberitahu, keunikan hutan berkenaan terletak kepada himpunan spesies pokok yang terdapat di sana.

''Apa yang menariknya ia dipenuhi dengan pokok dikenali sebagai balau pasir atau nama saintifiknya shorea materialis ridl.

''Selain itu, terdapat juga pokok yang dikenali sebagai putat, kelat dan kelat jambu laut yang tumbuh di kawasan hutan lipur ini," katanya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, walaupun hutan simpan itu dibuka kepada orang ramai namun pengunjung perlu mematuhi beberapa peraturan termasuk tidak boleh menebang pokok di situ.

''Pengunjung juga dilarang merosakkan kemudahan yang ada serta memastikan kawasan hutan simpan sentiasa bersih dengan tidak membuang sampah merata-rata," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya bercadang untuk menaik taraf kawasan tersebut bagi meningkatkan tarikan lebih ramai pengunjung ke hutan simpan tersebut.

''Hutan Simpan Jambu Bongkok ini terletak berhampiran Pantai Rantau Abang dan jalan utama Kuantan-Kuala Terengganu-Kota Bahru.

''Jadi ia akan memudahkan orang ramai untuk singgah dan melihat keistimewaan hutan simpan ini dengan lebih dekat," katanya.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, kerajaan negeri merancang untuk membangunkan kawasan hutan simpan itu dengan memanfaatkan keunikan alam semula jadinya.

Katanya, langkah itu secara tidak langsung dapat menyumbang kepada industri pelancongan negeri terutama di Marang.

''Pembangunan yang akan dijalankan tidak akan menjejaskan alam semula jadi Hutan Simpan Jambu Bongkok.

''Kawasan yang akan terlibat dengan pembangunan ini terletak di pinggir hutan simpan ini iaitu berdekatan dengan jalan utama," jelasnya.

Beliau menambah, pembangunan itu tidak akan melibatkan sebarang penebangan pokok dan melibatkan kawasan luar hutan.

''Kawasan terlibat dalam pembangunan ini adalah sebanyak 21.6 hektar di mana tiada pokok pun hidup di kawasan itu," ujarnya.

Beliau memberitahu, sebanyak RM3 juta akan diperuntukkan buat permulaan untuk menyediakan kawasan kem termasuk pejabat pengurusan dan tandas.

''Sejumlah peruntukan juga akan disediakan untuk menyediakan bekalan air untuk meningkatkan kemudahan di sana.

''Bekalan air tersebut akan disambungkan dari Tanjung Jara, Dungun," ujarnya.

No comments:

Post a Comment