Saturday, September 25, 2010

Jom Ke Cherating


Cherating janjikan keseronokan


2010/09/15

BERSANTAI di tepi pantai Cherating sambil menikmati keenakan air kelapa memang mengasyikkan.


POPULAR...pantai Cherating popular dengan aktiviti papan luncur.
sebelum - selepas



DAMAI...pemandangan cantik memberi kedamaian kepada pengunjung.
Hamparan ombak Laut China Selatan dan pasir pantainya yang memutih pasti memberi ketenangan bersantai di pantai yang diberi gelaran 'syurga peluncur' sejak tahun 70-an.

Terletak lebih kurang 50 kilometer (km) dari Kuantan, Pahang Cherating adalah antara lokasi pantai peranginan paling popular di negara ini.

Mana tidaknya, Cherating yang juga dikenali sebagai Kampung Cherating, perkampungan nelayan sebelum dibangunkan sebagai destinasi pelancongan itu setiap tahun menerima kunjungan peluncur papan air dari seluruh negara.

Bermula dari Kuantan, Cherating memang menawarkan panorama indah selain pantainya yang bersih berpasir halus, landai serta selamat untuk bersantai.

Justeru, aktiviti bermain air laut atau meluncur antara aktiviti wajib jika berkunjung ke sini.

Namun, jika tidak gemar dengan air laut, anda boleh bermain bola sepak pantai, bola tampar pantai atau bersiar-siar di pantai.

Di sekitar pantai Cherating, anda boleh meninjau pelbagai jualan produk batik seperti kain sarung, selendang, celana, pareo, baju dan lukisan. Jika berminat, anda boleh mencuba bakat melukis batik.

Begitu juga dengan makanan seperti keropok lekor, keropok kering dan ikan masin yang boleh didapati dengan mudah di gerai sepanjang jalan dari Cherating ke Kemaman.

Penginapan bukan masalah di Cherating. Sepanjang kira-kira satu kilometer (km) selari dengan pantai, ia dipenuhi deretan chalet.

Apa yang pasti, Cherating sememangnya menjanjikan keseronokan untuk anda bersantai dengan damai dan ia pasti akan melambai anda untuk kembali.


> INFO

Cherating popular kerana pantainya yang memutih dan makanan laut yang enak.
November dan Disember adalah masa paling sesuai untuk aktiviti papan luncur air.
Ikan segar, keropok mentah dan lekor banyak dijual di Cherating.
Pelancong boleh mengunjungi santuari perlindungan penyu untuk melihat anak penyu yang baru menetas dan pemuliharaan hidupan marin yang kian pupus ini.
Kompleks budaya Cherating (waktu operasi jam 3 - 6 petang, setiap hari kecuali Isnin) menawarkan demonstrasi pembuatan kraftangan dan persembahan kebudayaan.

No comments:

Post a Comment