Monday, November 28, 2011

rasa kehidupan kampung

Rasai hidup kampung
Oleh Mohamad Yatim Latip
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

MELAKA: Seramai 20 delegasi membabitkan pegawai tinggi kementerian dari Uzbekistan, Tajikistan dan Kyrgystan diberi peluang menyelami cara hidup masyarakat kampung di negara ini apabila dibawa berkunjung ke Inap Desa Tambak Paya, Ayer Molek, di sini, baru-baru ini.

Lawatan berkenaan salah satu pengisian delegasi terbabit untuk melihat lebih dekat mengenai kehidupan rakyat di negara ini, justeru, mereka diberi peluang melawat ke inap desa berkenaan.


Pengurus Homestay Tambak Paya, Penghulu Abu Bakar Ramlan berkata, semua delegasi terbabit adalah peserta Kursus Antarabangsa ‘Development Planning and Project Management For Central Asia’ selama dua minggu di Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) di Bukit Kiara, Kuala Lumpur.

Beliau berkata, antara aktiviti diperkenalkan ketika lawatan delegasi terbabit ke inap desa berkenaan ialah melihat cara hidup harian masyarakat kampung termasuk membuat pelbagai kuih tradisional seperti rempeyek, tapai ubi, tempe dan inang-inang.


Lebih bermakna lagi, katanya, delegasi berkenaan ditunjukkan cara menoreh getah dilakukan penduduk kampung yang menjalankan kerja sebagai penoreh getah.


“Kita juga membawa mereka ke rumah kampung di Tambak Paya supaya mereka dapat merasai suasana sebenar cara hidup masyarakat negara ini terutama kehidupan harian penduduk kampung,” katanya.

Selain itu, beliau berkata, program lawatan setengah hari itu turut membabitkan majlis ramah mesra antara ahli jawatankuasa (AJK) inap desa dan Kumpulan Rukun Tetangga (KRT) Tambak Paya di Pusat Aktiviti KRT Tambak Paya, Ayer Molek.


Katanya, program berkenaan diurus oleh Pejabat Daerah Melaka Tengah di bawah pengendalian pegawai bertanggungjawab iaitu Penolong Pegawai Daerah, Mohd Yusri Zainal.

“Meskipun program lawatan itu singkat namun delegasi terbabit melahirkan kepuasan di mana mereka merasakan ia satu kelainan berbanding cara kehidupan di negara mereka sendiri.


“Sehubungan itu, kami bagi pihak inap desa dan KRT Tambak Paya merakam rasa terima kasih kepada pihak Intan dan kerajaan negeri yang membawa mereka ke sini untuk menyelami kehidupan masyarakat kampung di Malaysia sempena menghadiri kursus di sini,” katanya.


Sementara itu, pihaknya berharap lawatan dilakukan delegasi terbabit ke negeri pelancongan ini dapat membuka peluang lebih besar untuk mereka menghebahkan kepada rakyat mereka bahawa negara kita yang berbilang kaum boleh dilawati pada bila-bila masa saja.

No comments:

Post a Comment