Thursday, November 3, 2011

zoo taiping

Zoo Taiping gamit pengunjung


Seekor buaya menyambar makanan antara gelagat haiwan yang boleh dilihat di zoo berkenaan.


TAIPING 2 Nov. - Jika ditanya tentang Taman Mergastua Sultan Idris Shah, pasti ramai yang menggelengkan kepala dan tidak tahu di manakah letaknya tempat tersebut sedangkan ia merupakan zoo tertua di negara ini.
Namun, jika disebut Zoo Taiping, sudah tentu semua fikiran terarah kepada satu-satunya zoo di utara Semenanjung yang cukup terkenal dengan program Night Safari Taiping.
Taman Mergastua sebenarnya adalah nama rasmi bagi Zoo Taiping. Tempat berkeluasan 13.6 hektar itu terletak di kaki Bukit Larut atau Maxwell Hill.
Dengan keindahan persekitaran alam semulajadinya yang dilengkapi aliran anak sungai, tasik serta kehijauan flora, tidak hairanlah zoo itu cukup popular kepada pengunjung.
Selain itu, Zoo Taiping juga dikenali kerana mencetuskan pembaharuan apabila memperkenalkan pameran haiwan secara terbuka dengan mengambil kira habitat asal haiwan berkenaan melalui pembinaan kandang yang sesuai.
Menurut Pengarah Zoo Taiping, Dr. Kelvin Lazarus, zoo yang dibina pada 1961 itu menjadi habitat kepada lebih 1,300 ekor haiwan daripada 200 spesies ketika ini.
Katanya, antara haiwan yang menjadi tumpuan pengunjung ialah harimau, singa, gajah, badak air, zirafah, enggang dan orang utan.
''Di sini terdapat juga usaha pembiakan hidupan liar yang semakin pupus dan usaha pembiakan yang kita lakukan setakat ini terbukti berjaya.
''Antara hidupan liar yang berjaya dibiakkan termasuk harimau belang, singa, siamang, rusa, nilgai, burung kuak, gajah dan banyak lagi," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini baru-baru ini.
Tidak lengkap kunjungan ke Zoo Taiping jika tidak mengikuti program Night Safari Taiping yang bermula dari pukul 8 malam hingga 12 tengah malam itu.
Night Safari Taiping adalah satu produk pelancongan unik yang mempamerkan haiwan-haiwan yang aktif pada waktu malam dengan menggunakan lampu khas seperti cahaya bulan.
Aksi-aksi haiwan seperti kongkang, chimpanzi, lemur perang, lemur ekor gelang, siamang dan ungka tangan putih sudah pasti mencuit hati setiap pengunjung dengan aksi nakal mereka memanjat pokok dan pagar di dalam sangkar.
Gelagat haiwan itu ternyata sekali membuktikan ia sangat aktif pada waktu malam walaupun ada sesetengahnya kelihatan sebaliknya.
''Di sini, pengunjung diminta untuk meminimumkan bunyi-bunyian atau suara supaya mereka dapat mendengar bunyi haiwan selain tidak mengganggu ketenteraman haiwan tersebut.
''Pengunjung juga dilarang membawa lampu suluh dan kamera berlampu denyar (flash) supaya tidak mengganggu haiwan di sini.
"Memberi makanan, melintas halangan, memetik tumbuh-tumbuhan juga dilarang sama sekali di kawasan tersebut," katanya.
Kelvin memberitahu, pengunjung juga boleh melihat haiwan-haiwan lain terutamanya haiwan dari luar negara seperti antelop, dubuk, kanggaru, badak sumbu putih, badak air, unta, dan kuda belang dalam pengembaraan mereka menerusi Night Safari Taiping.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment