Sunday, August 29, 2010

Berperang Dekat Gambang



Jom 'berperang' dalam hutan
Oleh Samsudin Awang

2010/07/22

KESERONOKAN bermain air di taman tema Bukit Gambang Resort City (BGRC), Kuantan yang menjadi taman tema terunggul di pantai timur memang mengasyikkan.


sebelum - selepas



Ini menjadi BGRC destinasi popular bagi pengunjung yang mahu bercuti dan bersantai bersama keluarga masing-masing.

Selain taman tema airnya, BGRC juga menyediakan aktiviti rekreasi di luar taman tema yang pastinya memberikan keseronokan berganda serta 1,001 kenangan terindah.

Aktiviti rekreasi luar di BGRC berpusat di lokasi khas iaitu Active Academy di tengah kawasan hutan yang menyajikan pengunjung dengan kehijauan hutan semula jadi serta cabaran sebenar aktiviti lasak.

Di Active Academy, pengunjung berpeluang merasai tujuh jenis aktiviti yang disediakan di sekitar kawasan hutan dan bukit sambil menguji kemampuan fizikal mereka.

Antara aktiviti paling digemari pengunjung adalah cabaran meredah hutan dan bukit dengan memandu kenderaan laluan lasak (ATV) sambil meneroka khazanah hutan serta menyahut cabaran bukit dan lumpur di sepanjang laluan.

Pakej ATV Fun Ride turut diperkenalkan supaya aktiviti berkenaan dapat disertai semua kategori pengunjung tanpa mengira kemampuan fizikal atau kemahiran.

Jika mahu meneroka suasana hutan dengan cara 'berperang' pengunjung boleh menyertai permainan paintball secara berkumpulan sambil menikmati flora dan fauna.


Namun, jika tidak minat untuk 'berperang', peminat paintball masih boleh beraksi secara individu di lapang sasar yang disediakan untuk penembak tepat paintball bagi menguji ketepatan bidikan mereka.

Untuk aktiviti berkumpulan seperti kursus motivasi atau latihan lasak, BGRC menyediakan kemudahan dengan cabaran meredah hutan pada waktu malam atau siang serta melepasi 15 halangan buatan (obstacle) dan flying fox.

Ia pastinya dapat meningkatkan keyakinan, kekuatan mental dan fizikal serta semangat berpasukan pengunjung yang melakukan aktiviti berkenaan.

Menunggang kuda mengelilingi kawasan BGRC adalah antara aktiviti paling digemari kanak-kanak kerana haiwan jinak itu sering mempamerkan aksi lucu dan menghiburkan apabila ditunggang.

Bagaimanapun, bagi yang tidak mahir menunggang kuda, mereka masih merasai pengalaman itu melalui kereta kuda yang disediakan terutama untuk pengunjung yang berkeluarga.

Selain kemudahan di Active Academy, terdapat pelbagai aktiviti luaran lain termasuk silap mata, pertunjukan ular, persembahan badut serta aktiviti di taman ria ala pesta ria pada waktu malam.

Pelbagai hiburan lain turut disediakan di sekitar hotel seperti meja snuker, set karaoke, permainan video dan sudut tempahan kraftangan dan cenderamata.

Pengarah Jualan dan Pemasaran BGRC, Rita Abdul Rahman berkata segala kemudahan rekreasi dan aktivi luaran yang disediakan di situ adalah untuk memberi peluang kepada semua pihak mengambil bahagian.

"Walaupun BGRC lebih popular dengan keunikan taman tema airnya, tidak semua pengunjung menggemari aktiviti berkonsepkan air semata-mata.

"Justeru, BGRC membangunkan Active Academy serta pelbagai aktiviti luaran yang lain untuk memenuhi cita rasa pengunjung.

"Berdasarkan sambutan pengunjung, mereka berpuas hati bercuti di BGRC kerana pelbagai tarikan dan aktiviti pelancongan disediakan pada harga paling minimum," katanya.

Menurut Rita, selain kemudahan hiburan sedia ada, pihaknya turut merangka aktiviti hiburan secara bermusim seperti persembahan artis, taman hiburan dan pertunjukan silap mata yang dijadualkan mengikut kadar pengunjung semasa.

>INFO
>BGRC terletak 38 kilometer dari pusat bandar Kuantan atau lapan kilometer dari Tol Gambang, Lebuhraya Pantai Timur (LPT).

>Tarikan pelancongannya adalah taman tema air, pusat rekreasi Active Academy, pesta ria dan persembahan hiburan termasuk silap mata.

>Aktiviti reakreasinya adalah memandu ATV, zon perang paintball, menunggang kuda, meredah hutan, melepasi 15 halangan dan flying fox.

>BGRC menyediakan kemudahan pelancongan untuk semua kategori termasuk individu, korporat, keluarga atau pelajar.

> Maklumat lanjut sila layari www.bgrc.com.my atau telefon 09-5488000

No comments:

Post a Comment