Sunday, August 29, 2010

HomeStay


ARKIB : 14/08/2010

Gemersik desa di Homestay Sungai Duri

Oleh MOHD. RAFIE AZIMI
rafie.azimi@utusan.com.my


ARTIKEL ini disiapkan ketika berada di atas wakaf atau pondok kecil di bawah pohon rambutan. Dihembus tiupan angin dan di bawah redup petang. Suasana yang pasti dirindui setiap warga kota yang saban hari dikelilingi kesibukan hidup di kota.

Bagi yang tidak pernah merasainya, inilah sebenarnya nikmat percutian yang pasti merehatkan minda. Tiupan angin yang membawa bersama kepenatan dan kerisauan yang berserabut di fikiran.

Kehadiran di Kampung Sungai Duri, Seberang Perai Selatan untuk mengikuti program inap desa baru-baru ini tidak dapat lari dari konteks 'kerja'. Namun, semua itu bagaikan tidak terasa kerana keramahan penduduk kampung dan suasana desa yang mengatasi segalanya.

Program anjuran RM Travel & Tours Sdn. Bhd. dengan kerjasama Kementerian Pelancongan itu turut disertai beberapa wakil media tempatan dan dua pasangan 'mat saleh' dari Persekutuan Fotografi Perancis (FPF) diketuai presidennya, Thierry Cheriot.

Antara perkara paling menarik dalam program itu adalah berpeluang menikmati pemandangan yang berbeza daripada kebiasaan melalui lebuh raya ke utara setelah penganjur memilih menggunakan keretapi sebagai kenderaan membawa peserta ke Pulau Pinang.

Langkah kementerian memberi tumpuan terhadap pelancongan keretapi atau rail tourism bagi menunjukkan keindahan alam kita kepada dunia luar merupakan langkah tepat.

Tanpa perlu menumpukan perhatian kepada pemanduan, para penumpang keretapi sebenarnya dibawa menyelusuri desa dan kota berselang-seli sambil kerap kali berpeluang melihat kehijauan bumi Malaysia.

Bagi yang memilih ke utara, tentunya pengalaman berada di tengah-tengah tasik menjadi pemandangan yang paling ditunggu-tunggu apabila landasan keretapi 'membelah' Tasik Bukit Merah di Perak.

Keunikan itu cukup untuk membuatkan empat peserta dari Perancis yang menyertai rombongan itu seakan-akan melekap di tepi tingkap untuk melihat keunikan yang ada pada bumi Malaysia.

Setelah tiba di Stesen Keretapi Parit Buntar, rombongan dibawa menaiki bas persiaran ke tempat dituju iaitu Homestay Kampung Sungai Duri, Seberang Perai Selatan.

Sebaik turun dari bas, hati sudah terpaut kepada 'semangat' yang ada pada kampung tersebut.

Jarum jam ketika itu sudah menunjukkan pukul 11 malam (biasanya waktu itu kampung sudah mula sunyi). Namun, hati seakan terharu melihat para ayah dan ibu setia menanti dengan kalungan bunga.

Melihat lauk-pauk yang dihidang malam itu (rendang ayam dan gulai ikan masin), sebenarnya tidak mendatangkan selera kepada sebahagian besar kami kerana masih kekenyangan setelah menikmati makanan yang disediakan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di sepanjang perjalanan.

Namun, setelah ingin merasa sedikit (kononnya), kebanyakan kami sama sekali gagal menahan nafsu kerana enaknya menikmati masakan kampung.

Rasa kenyang yang tadinya hampir membuatkan kami terpaksa menolak hidangan, terus hilang entah ke mana tanpa dapat dikesan.

Setelah masing-masing selesai 'melahap', para peserta diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing. Permulaan kepada pengalaman yang sukar untuk kami lupakan. Hari kedua program bermula dengan lawatan ke dusun buah-buahan. Tentunya, raja segala buah, durian menjadi tumpuan peserta-peserta dari Malaysia.

Namun tidak bagi rakan-rakan dari Perancis. Pelbagai gelagat dapat dilihat dari keempat-empat mereka. Tiga daripada mereka, Lawrence Cheriot (isteri Thierry) serta pasangan Germain Poiree dan Josette Poiree cuma merasa secubit daripada seulas durian sebelum tidak lagi dapat menelannya. Hanya Thierry mampu meneruskan ' cabaran' dengan ulas durian yang kedua untuknya.

Setelah itu, waktu yang paling menyeronokkan ialah apabila para peserta bersama penduduk kampung beramai-ramai ke dewan untuk menyertai sukaneka. Di situ pelbagai permainan tradisional seperti congkak, gasing, guli, sepak raga dan teng-teng dimainkan.

Acara sukaneka seperti kasut tempurung, belon air serta boling kelapa turut memeriahkan suasana. Sebelah malamnya pula diisi dengan persembahan-persembahan kebudayaan dari kanak-kanak tadika dan tidak terlepas juga peserta 'didera' untuk meniru persembahan tersebut sebelum dibenarkan pulang ke rumah keluarga angkat masing-masing untuk berehat.

Hari ketiga yang juga hari terakhir, demonstrasi menoreh getah serta mengait buah kelapa sawit menjadi hiburan awal buat para peserta. Ahli rombongan lebih banyak berjalan kaki untuk melihat keindahan kampung daripada menaiki bas dan ia menyebabkan keempat-empat mamat dan minah saleh itu sering 'hilang arah' kerana terlalu asyik melihat serta menangkap gambar pemandangan dan unggas desa.

No comments:

Post a Comment