Sunday, August 29, 2010

Jom Ke Kota Gelangi


‘JAGA bahasa, jangan cakap kuat dan jangan tegur apa-apa.’


Pesanan yang tidak mungkin penulis lupa ketika pertama kali menjejakkan kaki untuk meneroka Gua Terang Bulan di Taman Warisan Gua Kota Gelanggi, Jerantut, Pahang.

Pesanannya ringkas, namun sarat makna tersirat, membuatkan penulis terfikir sama ada gua terbabit dikategori sebagai kawasan keras atau hanya seloroh rakan-rakan.


Apabila ditanya kepada pemandu pelancong Felda Resident Tekam, Norishanizam Sarudin yang membawa penulis bersama 35 wakil media dan kakitangan Olympus (M) Sdn Bhd, jawapannya ringkas: “Kita perlu beringat di tempat orang.” Kami yang mengikuti Jelajah Olympus-Media ke Pahang hanya terdiam dan langkah dipercepatkan untuk mendaki tangga menuju pintu gua.


Di pintu masuk, kami dihidangkan dengan beberapa formasi stalagmite dengan satu daripadanya membentuk seperti kepala ular tedung yang sedang berdiri. Menurutnya, gua itu di bawah jagaan Felda dan memang terkenal di kalangan penggemar gua dan pelancong.


“Di pintu masuk, anda boleh melihat formasi kepala ular tedung, lepas ini lebih banyak formasi lain seperti menyerupai kepala kambing, manusia dan singa.


“Semuanya terbentuk secara semula jadi hasil titisan mineral dan hakisan air sejak ratusan atau mungkin jutaan tahun kerana difahamkan usia gua ini sendiri lebih 140 juta tahun,” katanya.


Penulis diberitahu nama ‘terang bulan’ diperoleh berdasarkan keunikan gua berkenaan yang mempunyai sudut pantul cahaya di jarak 500 meter dari pintu masuk.


Jika bernasib baik, anda berpeluang melihat suluhan cahaya matahari daripada luar ke gua menerusi celah-celah batu secara pantulan ‘zig-zag.’ “Ketika mula diteroka, kami mengesan pantulan cahaya itu dan apabila Felda mengambil alih pemuliharaannya pada 1993, ia dinamakan Gua Terang Bulan.


“Kami pernah menemui rangka manusia di sini ketika menerokanya pada 1998. Semua artifak ini ada kita dipamerkan di ruang khas di Felda Resident Tekam,” katanya.


Selain Gua Terang Bulan, Felda turut mengurus sembilan daripada 197 gua di kawasan Taman Warisan Gua Kota Gelanggi termasuk Gua Penyu, Tongkat, Sanding, Angin, Balai, Hijau, Tangga 99 dan Gelap. Maklumat lanjut mengenai aktiviti rekreasi penerokaan gua hubungi Felda Resident Tekam di talian 09-471 8300.

No comments:

Post a Comment