Sunday, August 29, 2010

Musim Buah Di Jerantut

Jerantut manis enam bulan
Oleh Suliati Asri

2010/08/26

KEINDAHAN alam semula jadi Taman Negara Pahang, Jerantut memang memukau sesiapa sahaja.

Kehijauan flora dan fauna yang menjadi santapan mata menjadi buah mulut pelancong dari dalam dan luar negara.

Namun, ramai mungkin tidak menyedari bahawa daerah Jerantut seluas 466,880 hektar adalah pusat operasi durian terbesar di negara ini yang diselia Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama).


Secara tidak langsung, Jerantut membangunkan sektor pelancongan pertanian atau agropelancongan negara.


Jerantut turut menjadi hab terbesar pengeluaran dan pengumpulan hasil buah-buahan bermusim seperti rambutan, langsat, duku dan manggis dari April hingga September setiap tahun.


Justeru, tidak keterlaluan Jerantut adalah 'syurga buah-buahan' bagi penggemar buah-buahan tempatan.


Selain di Pusat Operasi Fama Jerantut, peminat buah boleh menikmati pelbagai buah-buahan tempatan dengan harga yang berpatutan di Pusat Pengumpulan Buah (PPB) Kampung Damak.


Diusahakan Moktar Mamat, PPB Kampung Damak adalah pusat pengumpulan buah di sekitar kampung itu sebelum di hantar ke pusat operasi Fama.


Menurut Moktar, pemilik kebun atau dusun di sekitar Kampung Damak akan menghantar hasil mereka kepadanya sebelum buah-buahan itu dihantar kepada Fama.


"Jika mahu menikmati keenakan buah-buahan dari ladang, inilah tempatnya.


"Andai belum puas, anda boleh membeli dan makan sepuas hati di rumah bersama keluarga," katanya.


Di sini, katanya, ada pakej yang membolehkan pengunjung membeli secara borong atau makan sendiri dengan harga berpatutan.


"Jika mahu pakej yang disediakan, tolong beritahu kami dua atau tiga hari sebelum datang.


"Kami mahu pelancong yang datang menikmati buah-buahan berkualiti dan terbaik," katanya.


Moktar yang mengusahakan PPB itu dengan abangnya yakin dusun di sekitar Kampung Damak itu akan menjadi antara tarikan pelancong ke Jerantut terutama untuk menikmati buah-buahan tempatan.


Bagi 'hantu durian' yang mahu menikmati keenakan durian yang baru gugur dari pokok pengalaman mengutip raja buah di dusun seawal jam 4.30 pagi, pemilik dusun seluas kira-kira 40 hektar, Ho Tuck Wah, 75, menawarkan peluang itu.


Terletak di Sungai Lekok, Tuck Wah memberi peluang pengunjung mengutip durian atau mengambil yang dikutip pekerjanya.


"Jika datang berkumpulan di antara lima hingga 10 orang, pelancong dikenakan bayaran serendah RM5 sekilo sebakul. "Harga itu amat istimewa terutama bagi durian D24 dan Mousang King. Jika tidak habis, mereka boleh membawa buah pulang," katanya.


Selain durian, dusun Tuck Wha juga mempunyai rambutan, dokong, cempedak, manggis dan salak.


Dalam usaha mempromosikan ekopelancongan dan hasil durian negara yang bermutu tinggi, Fama menganjurkan program Parti Durian sejak tiga tahun lalu.


Pengurus Pusat Operasi Fama Jerantut, Mohd Lokman Muhd Isa, berkata program itu kian mendapat sambutan selepas Fama mengadakan dari semasa ke semasa.


"Tahun ini saja, kami menganjurkan dua hingga enam Parti Durian setiap minggu di lokasi terpilih di seluruh negara terutama di Kuala Lumpur.


"Parti Durian ini berkonsepkan bufet yang mana pelanggan membayar caj RM20 dan makan sepuas hati.


"Buah-buahan lain termasuk manggis, rambutan dan langsat turut disediakan," katanya.

No comments:

Post a Comment