Wednesday, December 22, 2010

Universal Studio


Keunikan tujuh zon Universal Studio
Oleh Suliati Asri
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
PERCUTIAN KELUARGA...Universal Studio Singapore menawarkan pelancongan untuk seisi keluarga.
PERCUTIAN KELUARGA...Universal Studio Singapore menawarkan pelancongan untuk seisi keluarga.

MENAIKI 'roller coaster' berkelajuan tinggi dalam kegelapan di Revenge of the Mummy cukup menggerunkan dan hanya jeritan mampu dilakukan bagi menghilangkan ketakutan.

Dengan berkelajuan tinggi dan trek yang menjunam serta pusingan 360 darjah, ia pasti membuatkan sesiapa saja menjerit ketakutan dan berasa gerun, tetapi seronok.


Itulah pengalaman penulis bersama teman menaiki Revenge of the Mummy di Zon Ancient Egypt, Universal Studio Singapore (USS), Singapura, baru-baru ini.

sebelum selepas

* Foto

COMEL...walaupun belum dibuka, watak animasi Madagascar menanti pengunjung.
* Foto

JURASSIC PARK...mencabar.
* Foto

CANTIK...selain menawarkan keseronokan, istana Far Far Away sesuai untuk sesi bergambar.

Di situ terdapat lebih 18 permainan dan tarikan bertaraf dunia menanti pengunjung di taman tema pertama Universal Studio di Asia Tenggara.


Belumpun memasuki USS, kemeriahan sudah dirasai di hadapan pintu masuk Universal Studio.


Kebanyakan pengunjung mengambil peluang bergambar berlatarbelakangkan 'trade mark' universal studio, acara wajib jika ke sana.

Menawarkan tujuh zon menarik untuk diterokai, Hollywood adalah zon pertama menyambut kedatangan pengunjung. Anda seperti berada di Hollywood kerana setiap bangunan yang ada mengadaptasi bentuk bangunan khas Hollywood.


Selain menempatkan kedai cenderahati, pengunjung boleh melihat persembahan 'Live Show Monster Rock' di Pantages Hollywood Theater.

Puas bergambar di Zon Hollywood, kami ke zon watak dalam animasi itu iaitu Alex, Marty, Melman dan Gloria yang comel serta lucu iaitu di Zon Madagascar.


Bagaimanapun, kami sedikit kecewa kerana Zon Madagascar ditutup dan hanya berpeluang bergambar di hadapannya.


Perjalanan diteruskan ke zon animasi popular, Shrek.


Di Zon Far Far Away, kami berpeluang menyaksikan aksi Shrek menyelamatkan Puteri Fiona di Shrek 4D Adventure. Percikan air, tiupan angin dan tempat duduk yang bergerak membuatkan pengembaraan Shrek 'hidup'.


Kemudian, kami menaiki roller coaster mengeliling dunia Far-Far Away dengan Enchanted Airways selain Magic Potion Spin dan Donkey Live.


Di Zon The Lost World, ia bagaikan membawa pengunjung ke dunia dinosaur. Ia terbahagi kepada dua kawasan, Jurassic Park dan WaterWorld.


Di Jurassic Park, penulis dan beberapa rakan sempat menaiki Jurasic Park Rapids Adventure yang mencabar.


Selain cabaran menyusuri sungai yang memiliki arus yang deras sehingga menyebabkan pelampung dinaiki melanggar tebing sungai buatan, percikan air dan curam yang boleh membuatkan baju basah, menunggu giliran untuk melakukannya juga satu daripada cabarannya. Ini kerana terlalu ramai pengunjung, kami terpaksa menunggu kira-kira sejam sebelum melakukan permainan itu. Namun, penantian itu berakhir dengan keseronokan.


Selain Jurasic Park Rapids Adventure, antara tarikan di The Lost World termasuk WaterWorld, Canopyflyer, Amber Rock Climb dan Dino-Soarin.


Zon Ancient Egypt, zon yang cukup penulis gemari. Ia ibarat menjelajahi Mesir kuno dengan piramid serta patung yang berdiri gagah.


Di Zon Ancient Egypt ini, pengunjung dicabar melawan ketakutan dengan menaiki roller coaster berkelajuan tinggi, berhenti dan mengundur secara tiba-tiba, dengan suasana di dalam gua yang gelap di Revenge of the Mummy.


Jika tidak mahu memasuki Revenge of the Mummy, Treasure Hunter juga sedia untuk membawa mencari harta karun dengan menaiki jip tua ala Indiana Jones.


Sci-Fi City adalah zon keenam yang akan dilalui di USS. Bagaimanapun, Sci-Fi City yang menawarkan tiga permainan iaitu roller coaster tinggi dengan dua landasan yang bergerak serentak, tetapi berlawan arah iaitu Battlestar Galactica Cyclon & Battlestar Galactica Human dan Accelerator belum dibuka kepada pengunjung.


Jika mahu merasai pengalaman membikin filem ala pengarah Steven Spielberg dalam studio perfileman, Light! Camera ! Action di New York adalah zon terakhir di USS.


Lights, Camera, Action! membawa pengunjung melihat sendiri 'special effect' luar biasa yang membuatkan anda seperti benar-benar di tengah badai dengan angin kuat serta kapal yang terbakar hingga akhirnya sebuah kapal besar tiba-tiba masuk dan menghentam dek tempat pengunjung berdiri. Berada di Zon New York seperti pengunjung berada di kota itu dengan menyusuri jalan apabila ada banyak deretan kedai di kanan kiri jalan.


Di zon itu juga, pengunjung berpeluang mengabadikan kenangan 'bergambar' bersama pelakon terkemuka dunia dari zaman silam seperti Charlie Chaplin dan Marilyn Monroe.


Selepas mengelilingi tujuh zon, kami membeli-belah di kedai cenderahati di Zon Hollywood.


Sehari suntuk di taman tema USS memang memenatkan, tetapi berbaloi dengan pengalaman yang mungkin sukar diungkap dengan kata-kata.


Jika mahu ke taman tema USS, sebaiknya anda membeli tiket secara 'online' bagi mengelak kesesakan atau kehabisan tiket di kaunter.

No comments:

Post a Comment