Monday, November 29, 2010

Tg Pagar


Dari Tanjong Pagar ke Wakaf Bharu

Oleh MOHD. RAFIE AZIMI
rafie.azimi@utusan.com.my

Keramahan Ng Yen Yen pada hari pelancaran kempen Pelancongan Kereta Api Malaysia memikat hati peserta untuk lebih mengenali negara ini.

JIKA tahun lalu hanya kira-kira 12,000 pelancong dari Singapura masuk ke negara ini jumlah itu kini meningkat secara mendadak apabila mencapai angka lebih 16,000 dalam tempoh cuma tujuh bulan pertama tahun ini.

Justeru tidak hairanlah mengapa Kementerian Pelancongan tanpa ragu mengambil langkah melancarkan kempen Pelancongan Kereta Api Malaysia di Stesen Kereta Api Tanjong Pagar, Singapura, awal bulan lalu.

Diberi peluang mengikuti pelancaran yang turut disertai bintang filem antarabangsa kelahiran Ipoh, Datuk Michelle Yeoh, penulis tertanya-tanya mengapa Singapura menjadi sasaran? Apakah keunikan Malaysia di mata rakyatnya.

Persoalan itu terus bermain di fikiran sebaik sahaja Menteri Pelancongan, Datuk Seri Ng Yen Yen mengucapkan selamat datang dan selamat merasai kehidupan sebenar kampung Melayu di negara ini kepada 103 pelancong Singapura pertama yang mengikuti kempen itu ke Kelantan.

Namun sebaik kereta api 16 gerabak itu bergerak meninggalkan stesen bersejarah tersebut kira-kira pukul 6.15 petang, persoalan mula terjawab. Belum pun sempat sampai ke Stesen Woodlands (pengesahan pasport), sebahagian pelancong sudah mula ke hulu ke hilir seakan cuba mengenali apa itu sebuah kereta api.

“Ini kali pertama dan saya percaya ramai lagi kawan saya yang belum pernah menaiki kereta api,” kata salah seorang peserta.

Sebaik tiba di Wakaf Bharu, Kelantan keesokan paginya, kami disajikan dengan tarian tradisional sebagai santapan mata. Nasi dagang berlaukkan kari telur, ikan dan ayam pula dihidang sebagai menu untuk bersarapan.

Mulanya, ada juga yang agak sangsi melihat nasi berwarna merah dan sedikit melekit itu.

Namun, sebaik menjamah ada di antara mereka yang terus bangun dari kerusi untuk menambah. Selesai semuanya, kami dibahagikan kepada tiga kumpulan untuk ditempatkan di tiga inap desa berbeza.

Penulis bersama beberapa rakan media dan lebih 30 pelancong ditempatkan di Homestay Kubang Telaga, Bachok sementara dua kumpulan lagi tinggal di Homestay Seterpa dan Homestay Pantai Suri.

Sebaik tiba, kami diberi sambutan penuh beradat lengkap dengan persembahan silat dan paluan gendangnya. Kanak-kanak pula ceria bermain ‘kaki hantu’ mengiringi ketibaan kami, sekali gus mengagumkan para pelancong dengan kemahiran mereka menapak menggunakan dua batang kayu tanpa berpijak ke tanah.

Keesokan harinya aktiviti bermula dengan menoreh getah, selepas itu kami dibawa ke dusun rambutan dan dokong sebelum berpeluang menjala ikan dan merasai pengalaman berada di tengah bendang. Tidak ketinggalan, peserta dipertontonkan dengan kemahiran beruk terlatih bernama ‘Lah’ memetik kelapa yang dimahukan tuannya.

Berbalik kepada kesangsian penulis terhadap langkah kerajaan menyasarkan program ini kepada pelancong Singapura, aktiviti pada hari kedua memberi jawapan sepenuhnya.

Tidak lengkap jika ke Kelantan tanpa melihat sendiri bagaimana gasing uri dibuat dan dimainkan. Kami juga dipertontonkan dengan demonstrasi membuat baulu serta keris berusia ratusan tahun yang berharga puluhan ribu ringgit.

Sebelah malamnya menjadi pengalaman paling menarik buat para peserta. Para media bersama kakitangan pelancongan berganding-bahu mengadakan persandingan olok-olok untuk tatapan pelancong Singapura. Biar pun cuma olok-olok, suasananya cukup meriah. Segalanya seakan benar-benar terjadi. Siap dengan hantarannya, adat merenjis serta membawa hantaran.

Bagi pengurus sebuah agensi kerajaan di Singapura, Dr. Lee Teck Kiong, 39, perkara yang paling menarik hatinya adalah keikhlasan serta ketulusan yang disifatkannya ‘asli’ dalam hati penduduk kampung tersebut.

“Aktiviti paling menarik bagi kami adalah merasai suasana perkahwinan tradisional Melayu,” katanya yang hadir bersama isteri dan dua anaknya.

Bagi guru, Ainon Mohamad, 55, pengalaman berada di kampung selama tiga hari itu cukup indah.

“Segalanya cukup mengujakan. Kemesraan dapat dirasakan bersama keluarga angkat disebabkan keramahan mereka di sini.

“Saya juga tidak akan melupakan pengalaman menaiki kereta api buat pertama kali. Perjalanan selama 14 jam bagaikan tidak terasa dan sebenarnya cukup selesa,’’ jelasnya.

Beliau yang mengikuti program bersama suaminya turut mengakui betapa pengalaman berada di kampung membolehkannya merasai makanan Melayu asli yang sudah lama tidak dijamah bahkan ada di antaranya yang belum pernah dilihat.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat yang menguruskan program berkenaan, RM Travel & Tours Sdn. Bhd., Khadijah Abdul Rahman yakin produk pelancongan inap desa mempunyai masa depan yang cerah.

Keyakinan itu katanya hadir daripada pengalaman sendiri sebelum ini yang banyak membawa pelancong luar dari Belanda, Perancis, Jepun dan Korea mengikuti program-program Homestay.

“Kebanyakan maklum balas yang diterima amat baik. Lazimnya, keindahan kampung serta keramahan masyarakat desa adalah dua perkara yang amat dipuji masyarakat luar.

“Ramai di antara mereka mengakui hadir ke sini bukan untuk melihat bangunan pencakar langit atau membeli-belah.

“Tetapi mereka ke sini untuk merasai keunikan budaya, kesenian serta keindahan alam semula jadi yang hanya terdapat di kampung,” jelasnya.

Pakej yang ditawarkan bagi mengikuti program tersebut berharga di antara SG$215 (RM505) hingga SG$435 (RM1,022) termasuk kemudahan tidur dalam kereta api, makan minum di inap desa, koc hiburan yang mempunyai set karaoke untuk penumpang lebih 40 orang serta pertunjukan kesenian dan kebudayaan.

Sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi Khadijah sendiri di talian 019-5651121 atau pejabat RM Travel, 03-9131 8565 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment