Monday, November 29, 2010

Lanjan


Nuansa Tropika Subak

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
bintu.rahman@utusan.com.my
Foto ZAKARIA IDRIS


KELEBIHAN berada di pinggir rimba Bukit Lanjan digunakan sepenuhnya untuk mencipta kelainan suasana di Restoran Subak. Pepohon tropika yang merendang ditambah deruan air terjun buatan ternyata mendamaikan jiwa.

Subak bermaksud sistem pengairan yang digunakan untuk mengairi kawasan sawah padi lereng bukit di Bali suatu ketika dulu. Diilham daripada konsep itu, Restoran Subak menjanjikan ketenangan seakan berada di tengah rimba yang jauh dari kesesakan kota.

Pemiliknya, Salleh Lamsah berkata, lokasi restoran di lereng bukit dikelilingi tumbuhan semula jadi memberi kelebihan kepada beliau untuk menyediakan satu premis lain daripada yang lain.

“Kebanyakan pokok di sini merupakan tumbuhan asal yang saya kekalkan. Kemudian ditambah sedikit demi sedikit dan diberi perincian untuk menghasilkan sebuah kawasan yang semula jadi,” katanya.

Mata air dari anak Sungai Penchala yang menuruni lereng bukit itu digunakan sepenuhnya pemilik untuk mencipta air terjun buatan yang mengubah suasana.

Batu-batu sungai disusun rapi, daripada aliran air yang kecil berubah menjadi sebuah air terjun yang mendamaikan. Mengalir air jernih ke dalam kolam buatan.

Jambatan kayu melintasi kolam menyerlah suasana. Tumbuhan menjalar dibiarkan bebas ‘menakluk’ hingga ke atap restoran, mencipta satu landskap semula jadi paling indah.

Bumbung dan kayu bangunan utama diambil daripada kayu lama, menjadikan ia kelihatan rustik namun tidka meminggirkan elemen moden.

Selain pokok-pokok hutan yang dikekalkan, pemilik memilih untuk menanam helicornia sebagai penyeri dan juga penghadang dari satu kawasan ke satu kawasan. Pemilihan pokok buluh dan lili kuning di pintu masuk utama menambah nilai landskap. Pokok pisang hutan yang tumbuh meliar turut dikekalkan. Beberapa pokok paku langsuir dan orkid hutan digantung untuk mencipta suasana lebih semula jadi.

Pelantar kayu mengelilingi bangunan utama menjadi tapak ruang makan utama. Begitu juga dengan gazebo panjang di lereng bukit, bak anjung rumah Melayu tradisional yang berkonsep terbuka.

Restoran Subak mampu menempatkan hingga 200 pengunjung dalam satu masa, sesuai untuk majlis kecil dan juga sederhana.

No comments:

Post a Comment